Mətanət Teymurlu - Edvin Lonqun “Kraliça Esfir” əsəri
Edvin Lonq (1829-1891) rəsmləri ilə həmişə diqqəti cəlb edən və tarixi dəqiqliyi,
qədim əşyaların qüsursuz təsviri ilə iz qoymuşdur. XIX əsr qərbi Avropada gündəmdə
olan akademizm, neoklassizm kimi cərəyanlarda əsərlər yaratmışdır. 1857-ci ildə ən
yaxın dostu Con Filipinin tövsiyəsi ilə İspaniyayada qaldıqdan sonra uğursuz
karyerasını canlanır. İspaniyada olarkən Velaskesin və digər ispan rəssamlarının
əsərlərini incələyir. Onun "Mehmanxana" (1864), "Lazarilla və Kor dilənçi" (1870)
“İspan çiçək satıcısı” (1867), “Gözətçi” (1869) “Bir uyğunluq sualı” (1870),
“İspaniyada bir küçə səhnəsi” (1871), “Təsdiq” (1873) kimi rəsmləri İspaniya
incəsənətindən təsirləndiyini göstərir.
1874-cü ildə Edvin Lonq gözəlliyi və zəngin tarixi ilə onu heyran edən Misir və
Suriyaya səfərləri baş tutur. Qədim sivilizasiyaların tarixinə, mədəniyyətinə biganə
qalmır. Həmin epoxada bəzi rəssamlar(Uilliam Hunt, İnqres) kimi orientalizm
cərəyanında əsərlər yaradır. “Kraliça Esfir”, "Saray Mühafizəsi" “Babil nikah bazarı
(1875)” və digər əsərləri də şərq dünyasından və tarixindən səhnələri əks etdirir.
1878-ci ildə təsvir etdiyi "Kraliça Esfir" əsəri Avstraliyanın Melburn şəhərindəki
Viktoriya Milli Qalereyasında saxlanılır. Lövhədə Müqəddəs Kitabın Esfir adlı
kitabında danışılır. Esfir tez-tez "yəhudi xalqının xilaskarı" adlandırılır.
Əhəməni padşahlarının hakimiyyəti Hindistandan Efiopiyaya qədər uzanırdı.
İmperiyanın hökmdarı Axaşveroşun (Kserksin) zənginliyi və dəbdəbəsi dövləti kimi
böyük idi. Bir gün Axaşveroşa gözəl xanımı kraliça Vaştidən onun və sarayda ziyafət
edən qonaqlarının qarşısına çıxıb rəqs etməsini tələb edir. Lakin məğrur Vaşti bundan
imtina edir. Ümumdünya itaətinə öyrəşmiş Axaşveroş bu etinasız əməldən qəzəblənir.
O, kraliçanın qovulmasını əmr edir və yeni kraliça üçün ən gözəl qızları tapıb saraya
gətirtməyi əmr edir.
Dövlətin hər yerindən çoxlu gözəl qızlar kral köməkçiləri tərəfindən tapılaraq
saraya gətirilir. Onlar bir il ərzində saray otaqlarında saxlanılır, ətirli yağda yuyulur,
buxur ilə ovuşdurulur və hər cür dəbdəbə ilə əhatə olunurdu. Vaxtı çatanda onları
padşahın yanına gətirdilər. Amma bütün gözəlliklərdən o, ən çox Esfiri bəyənir.
Mordokay digər yəhudilərlə birlikdə Yerusəlimdən sürgün edilmişdi. Valideynlərinin
ölümündən sonra ona qohum olan Esfiri övladlığa götürmüşdü.
Beləliklə, Esfir Əhəməni kraliçası Axaşveroşun zövcəsi olur. Bir gün Mordokay
ona baş çəkdiyi zaman sarayın darvazasında olarkən Axaşveroşu öldürmək üçün iki
saray əyanının sui-qəsd planını eşidir. Mordokay hiylə haqqında Esfirə danışır və o,
bunu padşaha nəql edir. İşin üstü açılır, günahkarlar cəzalandırılır və Mordokayın bu
yaxşılığı gündəlik qeydlər kitabında qeyd olunur.
Axaşveroşun əsas şahzadəsi və müşaviri Haman idi. Padşah onu o qədər ucaldır
ki, insanlar onunla qarşılaşdıqda, padşahın əmr etdiyi kimi, onun qarşısında rüku və
səcdəyə getməli idi. Bir dəfə Mordokay Hamana itaət etməyi rədd etdi. Bundan
qəzəblənən Haman Mordokayı öldürmək və bütün xalqını, yəni yəhudiləri məhv etmək
qərarına gəldi, çünki, onlar bir Tanrıya ibadət edirdilər.
Hamam bundan sonra
hökmdarın yanına gəlib dedi: “Ulu hökmdarım! Sizin əyalətinizdə əyalətə səpələnmiş
bir xalq var. O, başqa xalqların qanunlarından fərqli olaraq, öz qanunları ilə yaşayır və
sizin əmrlərinizi yerinə yetirmir. Sizcə, onunla nə etməliyik?” Artaxşasta ona istədiyini
etməsini deyir. Haman sevinir və bütün Əhəməni səltənətində kiçik və yaşlı, kişi və
qadın - bütün yəhudilərin məhv edilməsini əmr edən bir fərman hazırlamağı əmr edir.
Bu bir gündə edilməli idi və fərman hər yerdə elan edildi.
Bundan xəbər tutan Mordokay Esfirin yanına getdi və ondan dərhal padşahın
yanına getsin və amansız fərmanı ləğv etməsini tələb etdi. “Amma Axaşveroşun bütün
təbəələri bilirlər ki, padşahın belə bir qaydası var. Çağırılmadan onun yanına gələn kəs
edam olunacaq və yalnız padşah qızıl əsasını həmin şəxsə tərəf tutsa, ölümdən qurtula
bilər” Esfir ona etiraz etdi. Mordokay ona cavab verdi: “Düşünmə ki, bütün Yəhudilər
arasında yalnız sən padşahın sarayında yaşayacaqsan! Əgər sussan, yəhudilər üçün
azadlıq və qurtuluş başqa cür gələcək, ancaq sən məhv olacaqsan! Və kim bilir, bəlkə də
məhz buna görə kraliça olmusan?”
Bütün yəhudilər üç gün oruc tutdular, nə gündüz, nə də gecə yeyib içmədilər.
Nəhayət, üç günün ardından Esfir padşahın yanına getir. Padşah Esfirin gözəlliyini
görüb ona rəhm edir, qızıl əsasını ona uzadır və ondan soruşur: “Nə istəyirsən? Sən istə,
mən sənin hər istəyini yerinə yetirərəm”. Esfir, cavab verir: “Əgər xoşunuza gəlsə,
istərdim ki, Hamanla birlikdə bu axşam sizin üçün hazırladığım ziyafətə gələsiniz”.
Bu təkliflə razılaşan Artaxşasta ilə Haman Esfirin ziyafətinə gəlirlər. Haman,
kraliçanın hökmdarın bütün ətrafı arasından sadəcə onu ziyafətinə dəvət etdiyinə
ürəkdən sevinirdi. Lakin Haman, saraydan çıxarkən Mordokayı görür və Mordokay
yenə onun qarşısında təzim etmir. Haman qərara gəlir ki, Mordokay yaşadığı müddətdə
onun xoşbəxtliyi tam olmayacaq. O, hətta ertəsi gün Mordokayı asmaq üçün dar ağacı
hazırlamağı əmr edir.
Ertəsi gün səhər Haman padşahdan Mordokayı edam etməyi xahiş etmək üçün
Axaşveroşun yanına gəlir. Hökmdar həmin gecə yata bilmir və gündəlik qeydlər kitabını
oxuyur. Orada Mordokayın saray əyanları tərəfindən hökmdara qarşı sui-qəsd
hazırlaması haqqında bir qeydi oxuyur. Hökmdar əyanlarıdan soruşur: «Mordokay bu
hərəkətinə görə necə mükafatlandırıldı?» əyanlar cavab verdilər: “Heç bir şeylə”.
Bundan sonra isə Axaşveroş Hamandan soruşur: "Sizcə, mükafatlandırmaq istədiyim
insana nə etməliyəm?" Haman padşahın ona yeni şərəflər göstərmək istədiyini düşünür
və deyir: “Məncə, bu adam padşah paltarı geyindirməli, başına şah tacı qoymalı,
padşah atı verməlidir. Padşah hörmət etmək istədiyi adama belə edir”. Artaxşasta da
Mordokaya belə şərəf verir. Haman isə, nifrətini yatıraraq Mordokayı şah paltarında,
şah tacı taxmış şah atında şəhərin ətrafında gəzdirməli olur.
Bu hadisədən sonra hökmdar kraliçanın ziyarətinə gedir. Axaşveroşun yenə
ondan soruşur: "Məndən nə istəyirsən?" Esfir cavab verir: “Mərhəmətli padşah! Sənin
zadəganının amansız əmri ilə bütün xalqım, mən də daxil olmaqla ölümə təslim oldum.
Axı mən yəhudiyəm! Sənə yalvarıram, məni və xalqımın canını bağışla!” “Kim belə bir
əmr verməyə cürət edib?!” deyə Axaşveroş qışqırdı. Esfir qəzəblə qorxan Hamanı
göstərdi, o, hətta qorxusundan içdiyi şərabını yerə püskürür. Axaşveroş çox qəzəblənir
və saray xadiminin tutulmasını əmr edir. Sonra hökmdarın adamları ona Hamanın artıq
Mordokayı asmaq üçün dar ağacı hazırladığını deyir. Padşah əmri ilə həmin dar ağacına
Hamanı asırlar.
Taleyin ironiyası! Minlərlə günahsız insan üçün hazırladığı amansız hiylə onun
başına gəlir. Axaşveroşun Mordokayı, bütün Əhəməni şahzadələrindən üstün tutur və
onu dövlətdə özündən sonra ikinci şəxs edir.
Həmçinin Axaşveroşun yeni bir fərman, yəhudilərə isə müqavimət hüququ (kral
bunu kral əmrinin ləğvinin mümkünsüzlüyü ilə izah edirdi) verdi: Yəhudilər özlərini
müdafiə edəcəklər və düşmən hesab etdiklərini məhv edə biləcəkdilər. Bu fərmanla
yəhudilər üsyan qaldıraraq çoxlu düşmənlərini (təxminən 70 min nəfər) öldürdülər və
Hamanın on oğlu da ataları ilə eyni aqibəti yaşadı. Bunun xatirəsinə yəhudilər Purim
bayramını təsis etdilər.
Əsərdə bu səhnə Esfirin şahın qarşısına çıxmadan əvvəlki hazırlaşma anını
təsvir edir. Bu, onun həyatını təhlükəyə ataraq xalqını xilas etməyə qərar verdiyi vacib
bir anı təcəssüm etdirir. Esfir mərkəzdə, oturmuş vəziyyətdə təsvir olunub. Onun duruşu
qürur və əminliyi ifadə edir, lakin üzündəki ifadə içindəki narahatlığı, gərginliyi və
təvazökarlığı göstərir. Bu, onun kraliça kimi gücünü, amma eyni zamanda xalqına qarşı
duyduğu məsuliyyəti vurğulayır. Sağda və solda dayanan iki qadın onun xidmətçiləridir.
Esfirin geyimləri və zinət əşyaları zənginlik və ehtişamı göstərir. Onun geyimi qədim
Şərq üslubuna uyğun olaraq, qızılı və bəzəkli detallarla zəngindir. Qızların
geyimlərindəki naxışların hamısı dəqiq şəkildə işlənib.
Fon isə
qədim Assuriya
və ya Babil mədəniyyətinin təsirini əks etdirir.
Divarlardakı barolyef , sütunlar bu dövrün zəngin memarlıq üslubuna bir işarədir.
İşıqlandırma Esfirin üzərinə fokuslanıb, onu əsas fiqur kimi vurğulayır. Fon isə bir
qədər qaranlıq və zəngin teksturalarla işlənmişdir ki, bu da onun əzəmətini daha da
artırır. Rəssam krallıq və müqəddəsliyi təmsil edən xüsusilə qızılı və krem tonlarından
istifadə edib.
Bu əsər yalnız bir bədii təcəssüm deyil, həm də qadın gücü və inancın təsviri
kimi qəbul edilə bilər. Edvin Lonq, bu tarixi və dini fiquru həm vizual olaraq cazibədar,
həm də mənəvi cəhətdən təsirli şəkildə təqdim edib. Əsər, həm texniki ustalığı, həm də
emosional dərinliyi ilə izləyicini özünə çəkir.